Her skal du oplyse dit samlede virksomhedsresultat for de viste måneder, hvis indkomsten bliver beskattet som personlig indkomst og er AM-bidragspligtig. Indkomsten, du skal oplyse, er efter AM-bidrag og før skat.
Modtager du biblioteksafgift, skal du være opmærksom, hvis den indgår i dit virksomhedsresultat. Så skal biblioteksafgiften nemlig oplyses som anden personlig indkomst. Det gør du på næste side i feltet ”Andre personlige indkomster”. Du skal oplyse indkomsten som anden personlig indkomst, fordi biblioteksafgift ikke er AM-bidragspligtig, og dermed ikke arbejdsindkomst. Når du oplyser dit forventede virksomhedsresultat, skal du derfor trække biblioteksafgiften fra. Hvis du er i tvivl, kan du kontakte Udbetaling Danmark.
Du skal kun oplyse dit virksomhedsresultat her, hvis indkomsten bliver beskattet som personlig indkomst. Hvis indkomsten fx beskattes som kapitalindkomst, skal du oplyse den på siden, der omhandler kapitalindkomst, som du kommer til på et senere tidspunkt.
Når du oplyser dit samlede forventede virksomhedsresultat, skal du som udgangspunkt oplyse det beløb, du forventer for hele året, men dog forholdsmæssigt svarende til det viste antal måneder.
Det vil sige, at du skal dividere dit samlede forventede virksomhedsresultat med 12 og gange det med det antal måneder, som den viste periode strækker sig over. Hvis du fx forventer, at dit virksomhedsresultat bliver 120.000 kr., og du kun skal oplyse resultatet for fem måneder, skal du derfor oplyse 50.000 kr.
Hvis du ønsker at oplyse en anden fordeling af indkomsten end en ligelig fordeling hen over året, fx fordi din virksomhed er ophørt inden overgangen til seniorpension, skal du kunne dokumentere indkomstens fordeling, når du bliver bedt om det.
Særligt om hævet opsparet overskud
Du skal også oplyse indkomst fra hævet opsparet overskud, der beskattes som personlig indkomst. På samme måde som du oplyser dit samlede forventede virksomhedsresultat forholdsmæssigt, svarende til det viste antal måneder, skal du også oplyse hævet opsparet overskud forholdsmæssigt.